Dobiegł końca realizowany w Zespole Szkół nr 1 od września 2011r projekt programu Comenius.Pozwolił on społeczności szkolnej poznać kulturę, historię i kuchnię Francji,Włoch i Hiszpanii, a przede wszystkim zwrócił uwagę uczniów na aspekt zdrowego żywienia, do którego nawiązywał temat projektu „Jesteśmy tym, co jemy.”

Projekt miał na celu wzmocnienie wymiaru europejskiego w edukacji, wspieranie mobilności uczniów i nauczycieli oraz współpracę między szkołami. „Górka” współpracowała z trzema innymi szkołami: z Liceum 'Corduan' z Royan (Francja), 'Rosmini' z miejscowości Lucera (Włochy) oraz 'Neiras Villas' z Oleiros ( Hiszpania).

Celem programu Comenius jest rozwój jego uczestników i zrozumienie różnych kultur europejskich poprzez wzajemną współpracę oraz, co bardzo atrakcyjne dla uczniów, spotkania w różnych krajach. Wszystkie cele programu i projektu zostały zrealizowane dzięki zaangażowaniu uczniów i staraniom nauczycieli, a głównie dzięki koordynatorowi projektu, którym była nauczycielka języka francuskiego p. Lidia Gruda. 

Realizacja projektu nie byłaby możliwa bez wsparcia z UE, która zapewniła finanse na pokrycie kosztów wyjazdów zagranicznych uczniów i nauczycieli, wycieczek krajowych, posiłków, ubezpieczenia, wykładów, warsztatów kulinarnych a także zakupu środków trwałych, które pozostały na wyposażeniu szkoły.

W trakcie projektu młodzież wykonywała różnorodne prace zespołowe i miała liczne okazje do rozwinięcia relacji społecznych. Wszystkie te interdyscyplinarne działania przyczyniły się do psychicznej dojrzałości oraz intelektualnego i społecznego rozwoju uczestników projektu naszej szkoły.

Pierwsze spotkanie grup wszystkich czterech państw odbyło się we Włoszech w styczniu 2012 roku. Grupa poleciała do miejscowości Lucera, gdzie zwiedziła wytwórnię oliwy z oliwek, fabrykę makaronu oraz eksperymentalne centrum uprawy zbóż.

W kwietniu odbyło się spotkanie w naszej szkole w Kraśniku. Grupa odwiedziła Wydział Nauk o Żywności i Biotechnologii Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, gdzie młodzież wysłuchała wykładu na temat tradycyjnych produktów Lubelszczyzny oraz sposobów utylizacji serwatki. Zwiedziliśmy także Zakład Przetwórstwa Owoców 'Sambor' w Samborcu obserwując proces powstawania koncentratu jabłkowego.

W październiku 2012 roku odbyła się wizyta we Francji. Młodzież zwiedziła szkołę morską w Bourcefranc, gdzie zapoznała się z etapami hodowli ostryg. Brała także udział w bardzo interesujących warsztatach, podczas których dowiedziała się jak rozmnażają się małże, jak oddychają, jak się odżywiają. Grupa zwiedziła również szkołę mleczarską, gdzie zapoznała się z etapami produkcji serów oraz Instytut Badań Rolniczych, gdzie wysłuchała wykładu i obejrzała ekologiczną hodowlę kurczaków. Uczniowie wzięli także udział w warsztatach, podczas których, pod okiem naukowca przeprowadzano experymenty w kuchni. 
Ostatnie spotkanie projektowe odbyło się w kwietniu 2013 r. w Oleiros w Hiszpanii. Młodzież odwiedziła fabrykę alg, zapoznając się z metodami ich zbierania, miejscem występowania, sposobami wykorzystania oraz wartościami odżywczymi. Byliśmy także w Instytucie Edukacji Rolniczej, gdzie obserwowaliśmy proces hodowli różnorodnych żyjątek morskich. Ponadto pojechaliśmy do Ria de Arousa, gdzie uczestniczyliśmy w połowie owoców morza.

Podczas wizyt we wszystkich szkołach młodzież oglądała prezentacje i brała udział w wykładach, których tematem były: „Złe nawyki żywieniowe nastolatków,” „Dieta śródziemnomorska,” „Poławianie owoców morza,” „Racjonalne żywienie z wykorzystaniem produktów naturalnych,” „Lecznicze efekty diety,” „Fast food,”„Slow food,” „Alkohol wśród nastolatków,” „Konserwanty w żywności,” „Zdrowe śniadanie.” Ponadto, uczniowie zostali zapoznani z regionami, w których znajdują się szkoły partnerskie, z tradycjami i produktami lokalnymi. Zwiedziliśmy także pobliskie miejscowości oraz stolice państw. Spotkania były jeszcze bardziej atrakcyjne dzięki występom muzycznym, tanecznym i pokazom talentów.

Zgodnie z założeniami projektu, w każdym z krajów odbyły się praktyczne lekcje gotowania. I tak we Włoszech młodzież uczyła się przyrządzać makaron, w Polsce - pierogi, we Francji - zdrowe przekąski a także małże, a w Hiszpanii tortillę i empanadę. Zajęcia te były zakończone degustacją przyrządzonych potraw, oraz innych przysmaków.

W trakcie trwania projektu wykonano dużą ilość plakatów, folderów oraz albumów dotyczących zdrowego odżywiania. Odbyło się też kilka konkursów: konkurs na logo projektu, konkurs dotyczący zwyczajów żywieniowych w naszych krajach, konkurs o ludziach kultury i nauki, którzy rozsławili nasze kraje na świecie, oraz konkurs fotograficzny „Miłość do dobrego jedzenia.”

 Realizacja zadań projektowych była pasjonującą przygodą, okupioną sporym wysiłkiem. Uczyła – jak każda przygoda – samodzielności, odwagi twórczej, sumienności, umiejętności współpracy i otwartości – czyli tych cech, które są niezbędne tak nauczycielowi, jak i uczniowi, by osiągnąć zadowolenie i rozbudzić motywację do poszerzania zakresu swoich umiejętności i wiedzy. Taką motywację zdobyli uczniowie, którzy wyjechali do Włoch, Francji i Hiszpanii. Radząc sobie bardzo dobrze w różnych sytuacjach docenili oni swoje możliwości oraz wartość poznawania języków obcych i innych kultur.
Uczniom bardzo podobały się podróże do tych krajów i żałowali, że kończyły się one tak szybko. Uczestnictwo w międzynarodowym projekcie edukacyjnym to dla uczniów ciekawe doświadczenie, nieoceniona lekcja umożliwiająca poznanie, w sposób atrakcyjny tego, co na lekcjach w szkole jest niemożliwe.

Brązowa Tarcza

Kalendarz

100 lat "Górki"

Projekty unijne

 

rpo

 

 

 

Ustawienia szablonu
Wybierz kolor
Red Green Blue Gray
Kolor tła
Kolor tekstu
Czcionka Google
Rozmiar czcionki
Krój czcionki
Scroll to top